Saturday, March 5, 2011

Setelah Tiba Di Toulouse 2

assalamualaikum dan selamat sejahtera.

dikesempatan yang tak seberapa ini, saya akan sambung pula kehidupan korang nanti setelah tiba di Toulouse.

setibanya korang nanti di Toulouse, korang akan duduk dulu ngan famille d'accueil untuk 4 bulan tak silap. tapi mungkin korang akan duduk lama sikit sebab ari tu kami mintak kat responsable untuk kasi student duduk lama sikit.

ok, selepas korang sampai, hari keesokannya korang akan di bawa ke universiti Mirail, tempat korang akan belajar bahasa untuk 5 bulan.



haa, korang ingat tak episod sebelum ni saya ada cakap yang nanti akan ada prof yang bawa korang buat carte bleue? btw, nak ingatkan korang jugak untuk simpan sikit cash dalam poket supaya nanti senang nak guna duit sementara menunggu kad korang. lagipun, korang terima kad dan kod kad tu di hari yang berlainan.

dan yang paling penting, korang kene rodger kat mara dan jpa bile korang dah selamat sampai di tempat korang masing - masing.

macam yang saya katakan sebelum ni, korang kene get ready la kamus dan becherelle korang. nanti waktu kelas bahasa ni, korang memang akan gunakan benda tu dengan kerap.

ketika budak lain tengah cuti, kita yang belajar kelas bahasa ni akan diletakkan di satu program yang dipanggil kelas musim panas, cours d'été. kelas ni akan dibuat di sebuah istana. korang tak perlu expect yang ni istana yang gempak sebab istana ni in the end bangunan biasa ja pun.







waktu kami lalui kelas ni, awal program tu boleh kata best la jugak tapi bila dah hujung program tu, ada sedikit bosan la. mungkin sebab menghadap tatabahasa memanjang kan. tak tau la pulak yang lain.

dan sebagai penentu korang punya level french, korang akan lalui satu exam yang dipanggil TCF. Test de Connaissance du Français. Korang akan ambil test ni di hujung program cours d'été nih dan result nya pulak korang dapat waktu korang dah masuk IUT GCGP.

rasanya setakat ni la dulu kan. kalau korang ada apa - apa pertanyaan, jangan malu jangan segan tanya kami. kalau malu jugak, hantar message private kat Bro Azim ngan Bro Ali Hassan. Insyaallah akan dilayan secepat yang mampu.

sekian, selamat mengulangkaji untuk korang semua dan bonne chance!!!

6 comments:

  1. result tu penting ke? TCF

    ReplyDelete
  2. carte bleue 2 fnction dye ape?
    hoho tq bbyk coz bg byk info.;)

    ReplyDelete
  3. klas bhasa ni cmpr ngn bdk len x?ke stdnt kite je ad?

    ReplyDelete
  4. tcf tu penting jugak la sbb benda tu nak tgk level french korang. utk msk IUT pun level plg2 B1. carte bleue tu gune utk beli brg2 dan jgk withdraw. sini byk org prefer beli brg gune kad par rapport cash. withdraw duit pun x byk. kls bhse tu mule nya tak campur tapi bulan ke 3, start campur ngn bdk len. tgk la klu ade etranger len yg same level ngn korang, responsable bhse akan gabungkan ngn budak etranger.

    ReplyDelete
  5. from rmh fmille d'accueil ke mirail ni kne g naek metro ke tiap2 hri?
    5bln ni mmg lgsg x de tcnical sbject ea?

    ReplyDelete
  6. yup,depends on how far rumah d'accueil korg dri uni...tpi korg akn dok dgn famille d'accueil utk 2 bln je,pastu korg akn dok cité(asrama/hostel/studio)...kt cite korg akn dok dlm 1 bilik yg luasnye 9m2 utk sorang.
    technical subject ade,tpi 2 minggu...itu pun nk tgok niveau b4 msuk iut...

    ReplyDelete